Salpa-aseman työmaa

Hurtanmaan peittämätön konekivääribunkkeri on jykevää tekoa.

Linnoitustöiden alettua keväällä 1940 linjalla Klamila-Luumäki, työt alkoivat myös Hurtanmaalla. Hurtanmaalle oli suunniteltu rakennettavaksi 9 bunkkeria. Näistä 7 mantereelle, 2 bunkkeria Jängynjärven Vuossaareen.Lisäksi Jängynjärven Varislavolan puolelle, Vuossaarenkohdalle mantereelle oli suunniteltu bunkkeri. Sen pohja on louhittu kallioon ja betonimassan valmistuksessa tarvittava kiviaines, hiekka ja seulottu karkeampi kiviaines on ajettu valmiiksi lähistölle. Tama kiviaines ajettiin talvella -40/41 Lpr:n ja Luumäen rajalla, 6-tien vierellä olevasta soramontusta suoraan tätä tarkoitusta varten tehtyä talvitietä yli Virolaissuon ja Jängynjärven. ”Linnuntietä” matkaa on n. 2,6 km.

Vuossaaren kaksi bunkkeria saatiin valmiiksi. Betonivalu tehtiin maaliskuussa 1941. Bunkkerit ehdittiin maastouttaa, verhoilla kivilouheella ja maamassoilla.

Hurtanmaalla mantereella saatiin valmiiksi viisi betonibunkkeria. Näistä kahta bunkkeria ei ehditty maastouttaa. Nämä ovat ainoat peittämättömät bunkkerit koko salpa-aseman alueella,ja antavat hyvän kuvan aseman massiivisuudesta. Näiden kahden ”paljaan bunkkerin lähellä on yhden bunkkerin kesken jäänyt peruskaivanto. Vaikuttava kaivanto silloisella kalustolla.