Yhdistys

Veskansan ry

Veskansan ry on virkeä ja elinvoimainen 1997 perustettu Savitaipaleen kunnassa Kuivasensaaressa toimiva kyläyhdistys. Yhdistys osti 1997 vuonna 1940 valmistuneen Pettilän kansakoulurakennuksen omistukseensa. Tuosta lähtien vanha kansakoulu on toiminut Veskansan ry:n toiminnan keskipisteenä. Tänään koulurakennus on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja suojeltu rakennus. Käytämme koulusta ja sen ympäristöstä myös nimitystä Pettilän kyläkeskus.

Veskansan ry on sittemmin kunnostanut koulurakennusta ja sen pihapiiriä. Entinen opettajan asunto on remontoitu vuokra-asunnoksi. Koululle on hankittu mm. maalämpöjärjestelmä, keittiö on varustettu nykyaikaisilla välineillä, koulun tiloissa on 100 Mbt:n tietoliikenne – ja wifi yhteydet esitysjärjestelmineen. Koulun tiloissa toimii kesäisin mm. Pettilän Pikku Puoti, Kirppis, kahvio ja lounastarjoilu.

Koulun tiloja ja muuta materiaalia voit vuokrata käyttöösi puhelimitse numerosta 050 3133493, s-postiosoitteesta veskansary(at)gmail.com tai Kyläkeskuksen aukioloaikana paikan päältä henkilökunnaltamme.
Lisää yhdistyksen tarjoamista palveluista löydät kohdasta palvelut.

Yhdistyksemme tunnusmerkit:

Yhdistyksemme tunnusmerkkejä ovat oma logo, Veskansan oma kakku ja vertaansa vailla olevat yhdistyksen merkkipäiviä varten laaditut runot.

Ari Saarimäen laatima yhdistyksen logo on ollut käytössä yhdistyksen perustamisesta alkaen.

Veskansan ry:n nimikkokakkua nautittiin ensimmäisen kerran kesällä 2017 Pettilän maalaismarkkinoiden ja Polkuformulakisojen yhteydessä pidetyssä yhdistykseen 20-vuotisjuhlassa.

Veskansan ry:n jäsenten kirjoittamat runot on julkaistu yhdistyksemme eri merkkipäivinä. Runot ovat ainutlaatuisia: niissä kaikki sanat alkavat samalla kirjaimella, juoni säilyy katkeamatta, kerronta etenee johdonmukaisesti ilmaisten yhdistyksen eri vaiheita ja tapahtumia. Runot löydät alta kohdasta Veskansan tunnuksia. Runot ovat nähtävissä myös Pettilän koululla yhdistyksen leikekirjassa.

Veskansan tunnuksia

Veskansan runo 2022

Jos olet kiinnostunut kyläyhdistys toiminnasta ja talkootyöstä, niin liity hienoon joukkoomme ottamalla yhteyttä yhdistyksen hallitukseen. Meillä on tarjota Sinulle haastavia ja mielenkiintoisia tehtäviä niin talkoolaisena kuin myös Veskansan ry:n hallituksen jäsenenä.

Yhdistyksemme ja hallituksen jäsenten yhteystiedot löydät kohdasta Ota Yhteyttä.

Yhdistyksen säännöt

Yhdistyksemme ja toimintamme arvoja ovat: